FAQ
FAQ
Vad kan jag göra om min bläckpatron inte passar, eller om den fungerar dåligt?
Om du valde rätt skrivarmärke och modell när du köpte din bläckpatron så passar den, även om den ser lite annorlunda ut än original-patronen. Du kan installera den i skrivaren så ska du se att den fungerar.
Ser din bläckpatron ändå för stor ut? Kontrollera att eventuella transportskydd tagits av. Detta är en enfärgad hylsa av plast som sitter över patronens munstycke.
Om ett felmeddelande dyker upp när patronen sitter på plats, kontrollera då om meddelandet kan avvisas genom att klicka på Fortsätt utskrifter, OK eller liknande. Du kan även prova att torka chipet, patronens kontaktyta, med torrt och rent hushållspapper. Starta sedan om skrivaren och gör ett nytt försök så ska det fungera.
Om dina utskrifter blir svaga trots att du installerat en ny bläckpatron, kan din skrivare behöva en rengöring. Din skrivarmanual har all information om hur du startar en rengöring. Prova även att torka kring patronens munstycke med en bomullspinne fuktad med varmvatten.
Blir färgerna tokiga vid utskrift utan att du vet vilken av patronerna det är som orsakar felet, då kan du skriva ut en statussida genom skrivarens programvara på datorn. Bifoga den sedan inskannad till oss om du har möjlighet.
Har du trots tipsen ovan inte fått den hjälp du behöver är du varmt välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär. Meddela gärna vilken skrivarmodell du har samt de produktnummer och den Code som finns på patronens etikett.
Varför godkänner inte HP-skrivaren Patroner.se:s patroner längre?
Skrivartillverkaren HP släpper ibland uppdateringar av skrivarens fasta programvaran (firmware). Om dessa installeras kan det leda till att alternativa bläckpatroner och tonerkassetter slutar fungera. Dit räknas bläck och toner av Patroner.se:s egna märken.
För att få patronerna och tonerkassetterna att fungera igen behöver den gamla programvaran återinstalleras. Detta kallas att göra en nedgradering av skrivaren. Det betyder helt enkelt att man hjälper skrivaren att backa tillbaka till den programvara som användes innan uppgraderingen.
Gör så här:
För att kunna återinstallera den gamla programvaran behöver du ladda ned den. Välj passande länk här:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn/M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Innan du installerar den gamla programvaran behöver skrivaren ställas in så att den tillåter nedgradering. Det gör du i skrivarens meny/inställningar via kontrollpanelen (knappar och display) på själva skrivaren. Tänk på att det kan skilja lite från modell till modell hur de olika menyalternativen är formulerade i skrivaren. Vissa modeller har inga menyer alls och då kan man hoppa över det här steget. Annars kan det till exempel se ut så här:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
När du har ställt in skrivaren på att tillåta nedgradering kan du installera programvaran. Efter det att programvaran är installerad rekommenderar vi att du ställer in skrivaren så att den inte uppdateras automatiskt igen eftersom problemen då återkommer.
Så här kan det se ut i skrivarens menyer när du väljer att inte ha automatiska uppdateringar:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Om du trots dessa tips inte får patronen eller tonerkassetten att fungera är du varmt välkommen att kontakta oss. Berätta då gärna vilken skrivarmodell du har, så blir det lättare för oss att hjälpa dig!